سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ولایت مداری
 

بسم رب المهدی

امربه معروف و نهی از منکر,شهید ناهی از منکر,علی خلیلی,

ای علی جان شهادتت مبارک مارا ببخش که فقط شاهد ذره ذره آب شدن تو بودیم

مارا ببخش که در این دوسال تو را ندیدیم و از تو درسی نگرفتیم

مارا ببخش که قاتلین تورا نادیده گرفتیم

ای علی جان تو به ما درس ایثار دادی

به ما که از نسل تو هستیم

از نسلی که نه مبارزه را دیده ایم نه انقلاب را دیده ایم نه جنگ را دیده ایم

اما تو با رشادتت تمام این ها را به ما نشان دادی و آموختی

ای علی جان ما راه تو را ادامه خواهیم داد و به ثابت خواهیم کرد به همه

که نسل ما از همت ها و باکری ها می باشد.

ما را دعا کن با این که ما تورا فراموش کردیم ولی تو مارا فراموش نکن

سلام ما را به مادر دوعالم برسان ...

 چندی شاهد هستیم براساس آمار که 80 نفر شهید امر به معروف و نهی از منکر در کشور داریم کشوری که کاملا اسلامی است و برای امنیت آن قوانینی کاملا اسلامی تعریف شده است.و ناجی هایی برای اجرای درست این قوانین در سطح شهر فعالیت دارند تا هیچ گونه تخطی از این قوانین رخ ندهد.ولی ما هرچه که نظاره می کنیم فعالیت این ناجی های قوانین را می بینیم یا کار را درست انجام نمی دهند یا اصلا انجام نمی دهند.

ما در گوشه کنار شهر شاهدهستیم عملکرد این ناجی ها را و بسیار دلسرد و ناامید هستیم از آنان چرا که در اکثر مواقع این حق است قربانی باطل می شود نه باطل قربانی حق.چرا باید در جمهوری اسلامی ناجی های قوانین در سطح شهر در اکثر مواقع پشتیبان منکر باشند و مهاجم به ناهی منکر؟مگر نه اینکه مسئولین مختلف قضایی و انتظامی همیشه تاکید بر این دارند تا کشوری عاری از هرگونه خلاف و منکر داشته باشند و همیشه در صحبت هایشان سخن از امنیت و قوانینی سخت و مجازاتی سنگین برای خلافکاران می زنند؟ پس چرا در عرصه عمل همچین چیزی را شاهد نیستیم؟

مگر می توانیم این 80 شهید امر به معروف و نهی از منکر را فراموش کنیم؟ آیا کسی قاتلین این شهیدان را می شناسد؟ آیا این قاتلین مجازات شده اند؟

هرچه زمان می گذرد انگار این ناهیان منکر هستند که خلاف کاران اند نه عاملین منکر؛چرا باید کسی که فریضه الهی و تکلیف شرعی خود را انجام داده است باید بر او ایراد گیرند که تو چکاره بوده ای و چه ربطی به تو داشته است که تذکر دادی آن هم با خوشرویی و مودبانه ترین حالت ممکن.

ای مسئولین محترم و عزیز قضایی و انتظامی آیا شما تدابیری برای توجیه کردن نیروهای خود در سطح شهر کرده اید؟ آیا واقعا شما نیروهای تحت امر خود را آموزش می دهید که خلاف کار کیست و ناهی منکر کیست؟

اگر توجیه می کنید که فکر کنم به درستی این عمل را انجام نمی دهید و اگر هم توجیه نمی کنید پس دیگر انتظاری از دستگاه قضا و انتظامی نیست.

خواهش ملت ایران این است که مسئولین بیدار شوند یا چشمان خود را باز کنند و جلوی این بی نظمی و ناامنی و جولان خلاف کاران را بگیرند تا دیگر شاهد این همه ستم به بی گناهان و کشتار بی دلیل را بگیرند.

1- "مبادا کسانى باشند که اگر کسى امر به معروف و نهى از منکر کرد، از او حمایت نکنند، بلکه از مجرم حمایت کنند! البته خبرهایى از گوشه و کنار کشور، در بعضى از موارد به گوش من مى‌رسد... هر جا که بدانم و احساس کنم و خبر اطمینان‌ بخشى پیدا کنم که آمربه معروف و ناهى از منکر، خداى نکرده مورد جفاى مأمور و مسئولى قرار گرفته، خودم وارد قضیه خواهم شد......"  (رهبرمعظم انقلاب در جمع اقشار مختلف مردم در سال 71)
 
جملاتی که از نظر گذشت، رسالتی است که بر دوش مردم و مسئولین در قبال این فریضه می گذارد. رهبر معظم انقلاب این رسالت را تا حدی سنگین می داند که تأکید می کنند در صورت کوتاهی در این امر خودم به شخصه وارد خواهم شد.

در پایان به منظور یادآوری نسبت به این فریضه بزرگ دینی چند روایات از معصومین علیهم السلام را در زمینه امر به معروف و نهی از منکر خواهیم آورد:
 
حدیث (1) قال على علیه السلام :
وَماأعمالُ البِرِّ کُلُّها وَالجِهادُ فى سَبیلِ اللّه‏ِ عِندَ المرِ بِالمَعرُوفِ وَالنَّهىِ عَنِ المُنکَرِ إِلاّ کَنَفثَةٍ فى بَحرٍ لُجِّىٍّ؛
همه کارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منکر چون قطره‏اى است در دریاى عمیق. (نهج البلاغه، حکمت 374)
 
حدیث (2) قال على علیه السلام:
 إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ وَالنَّهىَ عَنِ المُنکَرِ لا یُقَرِّبانِ مِن أَجَلٍ وَلا یَنقُصانِ مِن رِزقٍ ، لکِن یُضاعِفانِ الثَّوابَ وَیُعظِمانِ الجرَ وَأفضَلُ مِنهُما کَلِمَـةُ عَدلٍ عِندَ إمامٍ جائِرٍ؛
امر به معروف و نهى از منکر نه اجلى را نزدیک مى‏کنند و نه از روزى کم مى‏نمایند، بلکه ثواب را دو چندان و پاداش را بزرگ مى‏سازند و برتر از امر به معروف و نهى از منکر سخن عادلانه‏اى است نزد حاکمى ستمگر.(غررالحکم، ج2، ص611، ح3648)
 
حدیث (3) قال رسول الله صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله :
إذا لَم یَأمُروا بِمَعروفٍ وَلَم یَنهَوا عَن مُنکَرٍ وَلَم یَتَّبِعوا الأخیارَ مِن أهلِ بَیتى ، سَلَّطَ اللّه‏ُ عَلَیهِم شِرارَهُم ، فَیَدعوا عِندَ ذلِکَ خِیارُهُم فَلا تُستَجابُ لَهُم؛
هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منکر نکنند، و از نیکان خاندان من پیروى ننمایند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نیکانشان دعا کنند امّا دعایشان مستجاب نشود .(امالى صدوق، ص‏254)
 
حدیث (4) قال رسول الله صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله :
لا یَأمُرُ بِالمَعروفِ وَلا یَنهى عَنِ المُنکَرِ إلاّ مَن کانَ فیهِ ثَلاثُ خِصالٍ : رَفیقٌ بِما یَأمُرُ بِهِ رَفیقٌ فیما یَنهى عَنهُ ، عَدلٌ فیما یَأمُرُ بِهِ عَدلٌ فیما یَنهى عَنهُ، عالِمٌ بِما یَأمُرُ بِهِ عالِمٌ بِما یَنهى عَنهُ؛
امر به معروف و نهى از منکر نکند مگر کسى که سه خصلت در او باشد: در امر و نهى خود مدارا کند، در امر و نهى خود میانه‏روى نماید و به آنچه امر و نهى مى‏کند، دانا باشد .(بحارالأنوار، ج100، ص87، ح64)
 
حدیث (5) قال على علیه السلام :
مَن أمَرَ بِالمَعروفِ شَدَّ ظَهرُ المُؤمِنِ وَمَن نَهى عَنِ المُنکَرِ أَرغَمَ أَنفَ المُنافِقِ وَأَمِنَ کَیدَهُ؛
هر کس امر به معروف کند به مؤمن نیرو مى‏ بخشد و هر کس نهى از منکر نماید بینى منافق را به خاک مالیده و از مکر او در امان مى‏ ماند. (کافى،ج2، ص50، ح1)
 
حدیث (6) قال رسول الله صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله :
 لا یَزالُ النّاسُ بِخَیرٍ ما أمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَ التَّقوى فَإذا لَم یَفعَلوا ذلِکَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَکاتُ، وَ سُلِّطَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ و َلَم یَکُن لَهُم ناصِرٌ فِى الأرضِ وَ لا فِى السَّماءِ؛
تا زمانى که مردم امر به معروف و نهى از منکر نمایند و در کارهاى نیک و تقوا به یارى یکدیگر بشتابند در خیر و سعادت خواهند بود، اما اگر چنین نکنند، برکت‏ها از آنان گرفته شود و گروهى بر گروه دیگر سلطه پیدا کنند و نه در زمین یاورى دارند و نه در آسمان.(تهذیب الاحکام، ج6، ص181، ح22)
 
حدیث (7) قال الباقر علیه السلام :
أوحَى اللّه‏ُ تَعالى إلى شُعَیبٍ النَّبِىِّ إِنّى مُعَذِّبٌ مِن قَومِکَ مِائَةَ أَلفٍ: أَربَعینَ أَلفا مِن شِرارِهِم وَسِتّینَ أَلفا مِن خیارِهِم فَقالَ: یارَبِّ هؤُلاءِ الشرارُ فَما بالُ الخیارِ؟! فَأَوحَى اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ إِلَیهِ: داهَنُوا أَهلَ المَعاصى فَلَم یَغضِبُوا لِغَضَبى؛
خداى تعالى به شعیب پیامبر وحى فرمود که: من صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم کرد: چهل هزار نفر بدکار را، شصت هزار نفر از نیکانشان را. شعیب عرض کرد: پروردگارا! بدکاران سزاوارند اما نیکان چرا؟ خداى عزوجل به او وحى فرمود که: آنان با گنهکاران راه آمدند و به خاطر خشم من به خشم نیامدند.(کافى، ج5، ص56، ح1)
 
حدیث (8) قال رسول الله صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله :
مَن رَأى مِنکُم مُنکَرا فَلیُغَیِّرهُ بِیَدِهِ ، فَإن لَم یَستَطِع فَبِلِسانِهِ ، فَإن لَم یَستَطِع فَبِقَلبِهِ وَذلِکَ أضعَفُ الإیمانِ؛
هر کس از شما منکرى ببیند باید با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن را تغییر دهد، که پائین‏ترین درجه ایمان همین (تغییر قلبى) است.(نهج الفصاحه، ح‏3010)

 

 






نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 93 فروردین 6 توسط حسین مرادی نژاد