سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ولایت مداری
 

بسم رب المهدی

بن تن,اسطوره,غرب,سینما,صهیونیستی,اسطوره شناسی


واژه شناسی اسطوره، معنای این کلمه در تفکر عام یعنی شخصی که قابل تقلید برای دیگران باشد و به اصطلاح عام به کسی اسطوره می گویند که این شخص می تواند کارهای خارق العاده انجام دهد و بسیار در برابر مشکلات سخت و طاقت فرسا روشن فکرانه و قهرمانانه می باشد.
اما معنی دقیق اسطوره از نظر واژه شناسان،اسطوره شناسان،فیلسوفان و جامعه شناسان گوناگون بسیار متفاوت است.برای معنی دقیق اسطوره باید کوشش بسیار داشت و باید به اصل واژه برگردیم و معانی این کلمه را در زبان های مختلف و تعریف های گوناگون بیندیشیم.

اما با ورق زدن فرهنگ واژه های فارسی،این معانی را برای اسطوره می یابیم:
افسانه،قصه،سخن پریشان،بیهوده و باطل،حکایت.1 اما برخی اصل آن را عربی می دانند و در لغت نامه عربی ریشه این واژه را ((سطر)) به معنای کتابت و نوشتن می دانند و آورده اند:
الاساطیر:الاباطیل و الاحادیث العجیبه.و فی التنزیل العزیز:اِن هذا اِلاّ أساطیرُ الاوّلین.واحِدُها:اسطار و اسطیر و اسطور و بالهاء فی الثلاثه.2
و خرافه،وهم،تُرَّهه،قصّه خرافیه اَو معتقدات خرافیه.3

اساطیر به معنای مطالب باطل و حرف های حدیث است و در قرآن کریم داریم:
«انّ هذا الا اساطیر الاوّلین». مفرد آن کلمات اسطار و اسطیر و اسطور و اسطاره و اسطیره است و به معنای خرافه،وهم،حرف باطل و یاوه،داستان خرافی یا عقاید خرافاتی است.
تعریف دیگری نیز از اسطوره می بینیم که با تعریف های پیشین کمی متفاوت است:
 

اسطوره،داستانی است که اصل و ریشه اش معلوم نباشد.تعبیر حقیقت است به زبان رمز و مجاز.4

سوپرمن,اسطوره,غرب,بنی صهیون,ساحل,نجات

 

استفاده اسطوره در سینما و کتاب های گوناگون تخیلی است و طیف پرطرفدار اسطوره، سینما می باشد، طیف پر تنوعی از مخاطبان دارد که هرکدام به فراخور میزان دقت و علمشان، برخی از اسطوره سازی ها را درک می کنند  و تأثیر لازم را می پذیرند.
 اما به چه علت این اتفاق می افتد؟ به این علت که برای جا انداختن یه اسطوره از طریق بصر راحت تر و موفق تر است چون تکرار بن مایه ها و اساطیر صهیونیستی در فیلم های مختلف، باعث جا افتادن آنها در ناخودآگاه ضمیر مخاطب می گردد.
طی بررسی های به عمل آمده انسان دستگاهی در مغز خود دارد که این دستگاه می تواند اطلاعات غیر مستقیم را دریافت و جزو قواعد اصلی خود قرار دهد

 

* ویلیام دورل (دکترای مغز و اعصاب در ایالت واشنگتن آمریکا)
در مغز انسان دستگاهی مانند کامپیوتر وجود دارد که اطلاعات غیرمنطقی و مستقیم را از مغز دور می کند و اینگونه اطلاعات را رد می کند.
سیستم ارزشیابی این دستگاه بر اساس منطق انسان است.

اگر چنین اطلاعاتی خارج از منطق انسان وارد این سیستم شود، دستگاه این اطلاعات را از مغز دور خواهد کرد و انسان را وا می دارد تا این اطلاعات را فراموش کند...؛
ولی اگر هرگونه اطلاعاتی به بخش خاصی از مغز برسد، مغز بدون چون و چرا پذیرفته و آن را جزء قواعد آماده خود قرار می دهد.
با این روش می توان به سادگی اطلاعات خاصی را وارد سیستم اطلاعاتی خود کرد، بدون اینکه شخص در موقع شنیدن متوجه پیام آن شود.
این سیستم اطلاعاتی و گیرنده پیام ها را در اصطلاح Subliminal Programmer می گویند، به معنای:

«پیام هایی که گوش نمی شنود ولی مغز آن ها را دریافت می کند.»

بت من,اسطوره,غرب,سینما

 

به همین علت اسطوره سازی یکی از تلاش های بی وقفه بنی صهیون است برای رسیدن به هدف خویش
* ایشان سینما را ساحل نجات خود و مهمترین وسیله برای حفظ حافظه تاریخی یهودیان و گسترش ارزش های مادی می دانند و برای پشتیبانی و هدایت یاران پراکنده شان در دیگر کشورها، ابزاری نیرومندتر از سینما نیافته اند.
* یکپارچگی نظام تبلیغاتی غرب = ساخت فیلم ها و سریال ها بر اساس رمان ها و اسطوره های مورد توجه مردم با در نظر گرفتن این نکته که همگان اسطوره ها را چون وحی، جاودانه می پندارند.
* از ویژگی های اسطوره می توان به راز آمیز بودن آن اشاره کرد که کمک بسزایی بر جذابیت فیلم می کند.
* اسطوره پردازی کمک می کند تا حقیقت به حاشیه رانده شود، و با تغییر دغدغه های مردم، جایی برای حقایق و دانش های سودمند، نمی ماند و شیادان از آبهای گل آلود، برای صید غافلان و دورماندگان از حقیقت بهره می برند.

اما در این دوران به وضوح می بینیم که اسطوره هایی مانند بن تن،تن تن بسیار در فرزندان ما فراگیر شده است و آنان را در دنیایی خیالی فرو برده است.و در گذشته اسطوره هایی مانند سوپرمن،بت من و دیگر اسطوره ها قابل توجه بوده اند و در حال حاضر رواج اسطوره ای  به نام جومانگ در حال بازیابی مجدد است در میان مردم و به خصوص سنین 18 تا 21 سال، در بحث بعدی به اسطوره شناسی جومانگ می پردازیم تا باشد تذکری برای اشخاص.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پی نوشت:
1-حسن عمید،«فرهنگ فارسی عمید»(رقعی)،تهران،امیرکبیر،1387،ج15
2-ابراهیم مصطفی و همکاران،«المعجم الوسیط»،استانبول،المکتبة الاسلامیة،1392هـ.ق،1972م،چ2
3-جروان السابق،«معجم اللغات»،بیروت،1974م؛د.مراد وهبه،«المعجم الفلسفی»،قاهره،1979م،چ3،به نقل از کتاب جلال ستاری:«اسطوره در جهان امروز»،تهران،نشر مرکز،1376ش،چ1،صص9و10
4-جمیل صلیبا،«المعجم الفسلفی»،بیروت،1987م،(ترجمه فارسی این کتاب:«فرهنگی فلسفی»،ترجمه ی:منوچهر صانعی درّه بیدی،1376؛به نقل از:«اسطوره در جهان امروز»آقای جلال ستاری ذیل ابن نقلشان از «المعجم الفلسفی»یادآور می شود که این تعریف از اسطوره،از جمیل صلیبا نیست،بلکه اقتباس از فرهنگ معروف«Robert»است.






نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 92 آذر 20 توسط حسین مرادی نژاد